Warsztaty / dansing - fotoreportaż

Ostatkowy dansing i warsztaty tańców tradycyjnych

Na tydzień przed końcem karnawału Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku zorganizował kolejną imprezę poświęconą polskiej muzyce i tańcom tradycyjnym. Tym razem przenieśliśmy się na zabawę wiejską z lat 50. wspólnie z kapelą Tęgie Chłopy, która podbiła serca białostockiej publiczności. Zespół, który tworzą muzycy znani i cenieni na polskiej scenie muzyki tradycyjnej, promował swój debiutancki album „Dansing”. Kapela kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie. Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do najlepszych wzorów – tradycyjnych kapel, ogrywających dawniej wesela i wiejskie zabawy.

Bardzo ważną cechą dawnych potańcówek była wspólnotowość, spontaniczność i improwizacja, bowiem tańczono nie tylko z partnerem, ale także z całą grupą. By przed dansingiem nauczyć się specyfiki polskich tańców tradycyjnych, zachęcaliśmy do udziału w warsztatach z Piotrem Zgorzelskim, muzykiem zespołu Janusz Prusinowski Kompania i tancerzem, który od ponad 20 lat prowadzi warsztaty na całym świecie. Tańce z figurami czyli kontra, krzyżoki, trojaki oraz dwu- lub trzyczęściowe tańce w parach i korowodach, czyli tańce-zabawy z różnych regionów Polski, były podstawą zaplanowanych dwudniowych warsztatów. Ich uczestnicy zatańczyli je dzięki poznanym krokom używanym w chodzonych, krakowiakach, mazurkach, polkach i walczykach. Wzajemne relacje między tańczącymi były i są nadal szalenie istotne, co podkreślał wielokrotnie prowadzący warsztaty. "W tańcu tradycyjnym następuje bowiem swoista wymiana – z jednej strony dajemy własną radość i energię, z drugiej strony otrzymujemy ją po wielokroć wzmocnioną od innych. To ona napędza taniec i sprawia, że czujemy się szczęśliwi. Taneczne spotkanie zamienia się wówczas we wspólne świętowanie" – i tak też było w Spodkach.

Fotoreportaż z warsztatów


Fotoreportaż z dansingu

____________________________________________________

PIOTR ZGORZELSKI: Basista i tancerz w kapeli Janusz Prusinowski Kompania (dawniej Trio) od blisko 20 lat prowadzi warsztaty polskich tańców tradycyjnych w Polsce i na Świecie pochodzących m.in z takich regionów jak Mazowsze, Kujawy, Kurpie, Radomskie, Wielkopolska oraz Rzeszowskie. Stale współpracuje przy projektach realizowanych m.in. przez IMiT, NIFC, IAM.

Uczył się bezpośrednio od wiejskich tancerzy jak również ze źródeł archiwalnych, wypracowując autorski program zajęć uwzględniający współczesne predyspozycje i umiejętności pokolenia pozbawionego żywego kontaktu z muzyka ludową. Współzałożyciel warszawskiego stowarzyszenia „Dom Tańca” (1994) i jego kilkuletni prezes. Jest autorem, inicjatorem oraz organizatorem cyklicznych projektów edukacyjno-kulturalnych związanych z muzyką i tańcem tradycyjnym, o zasięgu lokalnym oraz międzynarodowym (m.in. takie projekty jak : Dechy, Rzuć blagę i chodź potańczyć na Pragę, Tabor Domu Tańca, Korzenie, TaniecTradycyjny.pl. Współpracował przez wiele lat jako aktor oraz choreograf z off-owym teatrem „Scena Lubelska 30/32” (przedstawienia „Kalewala”, „Dawid”, „Gilgamesz”, „Czarna Mańka - królowa przedmieścia”), a także z Teatrem Narodowym w Warszawie oraz Teatrem Polskim.

TĘGIE CHŁOPY: nazwa zespołu jest muzyczną deklaracją: Chłopy grają przede wszystkim kieleckie „chłopy” – trójmiarowe, śpiewne melodie typowe dla wschodniej Kielecczyzny, zwane także „światówkami” lub „śpiwami”. Tęgie Chłopy chcą grać do tańca tak, żeby „sufit się podnosił” – jak to się ponoć zdarzało na zabawach ogrywanych przez słynną kapelę braci Witkowskich. W podnoszeniu sufitu wydatnie pomaga obecność mocnej sekcji dętej – trąbki, klarnetu.
Kapelę tworzą muzycy zaangażowani w organizację Kieleckiego Taboru Domu Tańca w Sędku koło Łagowa (2013). Większośc z nich współtworzy wiele cenionych muzycznych projektów i działań animacyjnych w świecie polskiej muzyki tradycyjnej.
Starając się dotrzeć do najstarszego repertuaru Kielecczyzny, członkowie kapeli przejechali wspólnie setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek tego regionu. Wspólnie też spędzali czas na nauce miejscowych melodii, goszcząc zwykle u klarnecisty Stanisława Witkowskiego. Wreszcie – razem grali do tańca na wieczornych zabawach podczas Taboru Kieleckiego. Do Tęgich Chłopów należy również wnuk Stanisława Witkowskiego, młody trębacz Damian Janda, który kontyunuje tym samym rodzinne tradycje muzyczne.

Skład:
klarnet – Stanisław Witkowski, Michał Żak
skrzypce – Maciej Filipczuk, Michał Maziarz, Macin Żytomirski, Ewa Grochowska
akordeon – Mateusz Kowalski, Jacek Hałas
trąbka – Szczepan Pospieszalski, Damian Janda
baraban – Dorota Murzynowska śpiew
śpiew, tuba – Maniucha Bikont

 


 

[ powrót ]