Dziewczynka w Podlaskiej Marce

Nasz najsłynniejszy mural, "Dziewczynka z koneweką", wykonany w 2013 roku w ramach akcji Folk on the Street, ma szansę na nominację do nagrody Podlaska Marka. Nominowanych poznamy już niedługo - trzymajcie kciuki!

 
Folk on the Street w nowoczesny sposób promuje kulturę ludową, wprowadzając folklor do przestrzeni publicznej. Inspiracją do powstania muralu „Dziewczynka z konewką” była podlaska legenda o wielkoludach, pochodząca z opracowania Wojciecha Załęskiego „Hecz, precz, stała się rzecz. Wydobyte z kufra pamięci” (Białystok – Supraśl 2010 r.). Mural powstał na ścianie budynku Instytutu Chemii Uniwersytetu w Białymstoku przy al. Piłsudskiego 11/4. Grafika została wykonana na zamówienie Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku przez Natalię Rak – absolwentkę ASP w Łodzi. Zamysł malowidła – oprócz dziewczynki z rodu wielkoludów, ubranej w strój ludowy inspirowany podlaskim – uwzględnia drzewo rosnące naturalnie przy budynku, co niewątpliwie stanowiło duże wyzwanie dla artystki, a jednocześnie przyczyniło się do wspaniałego efektu całego dzieła.
Mieszkańcy regionu pokochali „Dziewczynkę z konewką”. Jest ona wspaniałą wizytówką nie tylko Białegostoku, ale całego województwa, ponieważ to jeden z najbardziej znanych murali nie tylko w Polsce, ale na świecie. Śmiało można powiedzieć, że Dziewczynka została niejako obywatelką świata, bo zdjęcia muralu publikowane są w wielu międzynarodowych katalogach, między innymi w holenderskim czasopiśmie popularno-naukowym „Quest”, niemieckim czasopiśmie „Musicforum”, we francuskiej publikacji „Découvre le street art.”. Zdjęcie muralu pojawiło się na okładkach czasopism „W drodze” i  „Polskiego Przeglądu Dyplomatycznego”. Poczta Polska wydała znaczek i kopertę z muralem w ramach serii Sztuka ulicy – Street Art (nakład 120 tysięcy sztuk). Mural powstał w 2013 roku, ale jego popularność rośnie. Turyści odwiedzający województwo podlaskie przyjeżdżają pod budynek z muralem, aby zrobić pamiątkowe zdjęcie. Profesjonalni fotograficy organizując plenery czy też wizyty studyjne w Podlaskiem, jako obowiązkowy punkt pobytu zamieszczają sesję muralu. 
Mural inspirowany folklorem budzi wyłącznie pozytywne emocje. Udowadnia, że kultura ludowa może być przekazana w sposób ciekawy, atrakcyjny dla współczesnych odbiorców. Lansuje też wśród młodych ludzi trendy, swojego rodzaju modę na tradycję, folklor. A to obecnie znakomity sposób na popularyzację dziedzictwa kulturowego. Wreszcie trudno o lepszą wizytówkę naszego regionu na świecie – nasza podlaska „Dziewczynka z konewką” jest  już obywatelką świata.
 
  

 

[ powrót ]